31 octombrie 2009

Nicolaescu : Trebuie convocat CSAT pentru analiza gripei AH1N1
Fostul ministru al Sanatatii deputatul liberal Eugen Nicolaescu a declarat, vineri, într-o conferinta de presa, ca este necesara convocarea 
Consiliului Suprem de Aparare a Tarii pentru analiza problemei gripei AH1N1.
Nicolaescu a criticat faptul ca vaccinarea contra gripei sezonierenu a început înca, în conditiile în care virusul gripei noi este mai agresiv 
la persoanele nevaccinate contra gripei obisnuite si a sustinut ca Ministerul Sanatatii ar fi trebuit sa înceapa demersurile pentru a-si asigura si 
vaccin contra gripei noi de o jumatate de an. 

El a subliniat ca problema gripei noi este o problema de securitate nationala, motiv pentru care ministrul interimar al Sanatatii, Adriean Videanu, 
ar trebui sa ceara convocarea Consiliului Suprem de Aparare a Tarii pentru a analiza situatia.

"Cred ca domnul ministru interimar al Sanatatii Adriean Videanu ar trebui sa solicite urgent convocarea Consiliului Suprem de Aparare a Tarii, 
pentru ca este o problema de securitate nationalasi, în functie de o asemenea analiza, sa se dispuna masurile care se impun. O data: asigurarea 
fondurilor necesare pentru achizitia în regim de maxima urgenta a dozelor de vaccin absolut necesare pentru vaccinarea populatiei si poate nu cu 10%, 
ci cu 20%, cum au facut alte tari membre ale UE numai pentru ca erau pregatite pentru caz de pandemie. Si, în al doilea rând, sa se solicite verificarea si 
sanctionarea persoanelor vinovate ca am ajuns în asemenea situatie. Cred ca nu este e joaca cu starea de sanatate a populatiei. 
Domnul Videanu trebuie sa verifice. El este ministru în functie si are acest atribut", a spus Nicolaescu. 

Întrebat despre ideea interzicerii adunarilor publice, din cauza gripei noi, Nicolaescu a spus ca Ministerul Sanatatii ar trebui sa stabileasca 
gradul de alerta pandemica, dupa analize epidemiologice, si sa dispuna în consecinta. 

"Ministerul Sanatatii, în conformitate cu regulamentul sanitar international pe care România l-a adoptat, are toata capacitatea sa stabileasca gradul de 
alerta pandemica pentru România. Daca dupa analize serioase epidemiologice se ajunge la concluzia ca avem gradul cel mai înalt de alerta pandemica, 
atunci Ministerul Sanatatii, fara aprobarea nimanui, poate sa dispuna orice masura care poate avea ca efect apararea starii de sanatate a populatiei, 
inclusiv anularea oricarei manifestari publice, indiferent de ce natura este ea - ca este sportiva, ca este politica sau ca este culturala. 
Deci daca Ministerul Sanatatii ajunge la o asemenea concluzie poate sa faca acest lucru", a spus Nicolaescu. 

Fostul ministru a subliniat ca, în opinia sa, ar trebui sa existe o analiza serioasa la nivelul CSAT, iar dupa aceea sa se faca o comunicare oficiala, 
în care sa se spuna exact "gravitatea sau negravitatea situatiei, daca se ridica sau nu se ridica gradul de alerta pandemica si mai departe masurile 
care se impun".

Întrebat daca scrutinul ar putea fi considerat adunare publica, fostul ministru a raspuns negativ, dar a precizat ca în încaperile destinate votarii se 
pot realiza fluxuri de protectie contra virusului gripei noi, în care oamenii sa aiba la dispozitie masti de protectie si dezinfectant.

"Cred ca nu se poate considera ziua votului o adunare publica, pentru ca în acea încapere se pot realiza fluxuri de protectie, pentru protectia 
persoanelor respective, cu masti si dezinfectant. Se poate realiza. Aduceti-va aminte ca atunci când s-a declansat gripa aceasta noua, mai multe 
orase din lume au instituit o asemenea procedura, mergeau si pe strada cu masca de protectie, ce e nefiresc?", a spus Nicolaescu.

Întrebat daca exista aceste masti de protectie suficiente sau este nevoie de achizitionarea unora, Nicolaescu a spus ca întrebarea trebuie adresata 
Ministerului Sanatatii, întrucât el a parasit ministerul în urma cu zece luni.

"Eu am fost acolo acum zece luni, nu se anunta pe atunci o asemenea pandemie, stocurile erau facute pentru o alta situatie, de gripa sezoniera, 
nu de gripa noua. Între timp, de când au aparut asemenea informatii, autoritatile, cum au facut alte tari, ar fi trebuit sa stie masurile necesare, 
sa-si faca stocuri absolut obligatorii, adecvate acestui tip de pandemie", a conchis fostul ministru al Sanatatii.

Ministerul Sanatatii (MS) intentioneaza sa achizitioneze, în regim de urgenta, un milion de doze de vaccin pandemic pentru interventia în focarele din 
Iasi si Bucuresti, acestea urmând sa fie utilizate pentru imunizarea elevilor din scoli si licee, a informat, joi, institutia.

MS atentioneaza populatia sa respecte recomandarile medicilor cu privire la igiena personala si recomanda evitarea aglomerarilor umane. 
În cazul aparitiei oricaror simptome de viroza respiratorie, trebuie evitata automedicatia si este necesar consultul unui medic. De asemenea, 
MS recomanda izolarea bolnavilor la domiciliu, precizând ca o astfel de masura este foarte importanta pentru limitarea raspândirii virusului.

Specialistii atrag atentia ca simptomele infectiei cu virusul gripal A H1N1 sunt asemanatoare cu cele ale virozelor respiratorii: rinoree, jena în gât, 
febra de peste 37 grade, stare generala proasta.

În ultima saptamâna, au fost diagnosticate cu gripa A H1N1 mai multe persoane, printre care elevi, studenti, dar si profesori. 
Cazurile au fost înregistrate în Bucuresti si Iasi.

La Bucuresti, a fost înregistrat si un caz de gripa în forma severa la o învatatoare, aceasta fiind internata doua zile la Sectia Terapie Intensiva a 
Institutului "Matei Bals". Vineri dupa-amiaza, la Spitalul de Boli Infectioase din Iasi mai erau internati 65 de pacienti - 26 cu gripa 
AH1N1 confirmata si restul suspecti.

Sursa:http://www.mediafax.ro/social/nicolaescu-trebuie-convocat-csat-pentru-analiza-gripei-ah1n1-5068957

31 octombrie 2009

Adio, bani de la CE
Comisia Europeana are un mecanism de aprobare a împrumuturilor mai complicat decât cel al FMI si nu mai poate îndeplini toate procedurile pentru a 
acorda României a doua transa din convenita în acord, a declarat reprezentantul României la FMI, Mihai Tanasescu, pentru Mediafax. 


"Exista o întârziere de doua saptamâni care nu mai pot fi recuperate tehnic
 de Comisie. Aici e vorba doar de mecanismele Comisiei, care are un anumit mod de actiune. Ei trebuie sa mearga si pe piata sa atraga bani, 
pentru ca nu au bani pregatiti pentru transa, sunt luati din piata. La FMI e mai usor, în cazul asta", a explicat Tanasescu.

În aceste conditii, statul nu mai poate suporta plata pensiilor si a salariilor, iar o solutie, luata în calcul
 de PD-L este micsorarea lor.

România ar putea sa nu mai primeasca un miliarde de euro, bani provenind de CE, din împrumutul extern de aproximativ 20 de miliarde de euro, 
convenit cu FMI. În aceste conditii statul ar putea sa nu mai poata plati pensiile si salariile pentru urmatoarele doua luni.

Reprezentanti ai Guvernului au recunoscut în urma discutiilor de ieri, ca este putin probabil sa îndeplinim conditiile impuse de CE, astfel încât din cele 2,
5 miliarde de euro pe care ar trebuit sa le primim în decembrie de la Comisie si de la Fond, vor mai veni doar 1,5 miliarde, de la FMI. 

În cazul în care pensiile si salariile vor mai fi totusi platite, salariile vor fi mai mici.

Decizie luata pâna la revenirea la “normalitate”

Acest lucru a fost luat în discutie chiar de prim vicepresedintele, PD-L Theodor Stolojan. El a atentionat azi, la Realitatea FMI, ca este posibil 
ca bugetarii sa primeasca salarii mai mici iar pensionarii sa nu-si mai primeasca pensiile întregi.

Stolojan a mai spus ca masura poate fi luata pâna când România va intra din nou “în normalitate”. 

"România, în situatia actuala, nu mai prezinta garantii ca-si poate îndeplini celelalte obligatii prevazute în acordul de împrumut, pâna la sfârsitul 
anului", a afirmat prim vicepresedintele PD-L .

România, tara fara credibilitate

Totodata el considera ca FMI si CE nu mai au încredere ca tara noastra îsi poate îndeplini angajamentele asumate. 

Azi este cea de-a treia zi în care delegatia FMI si CE, aflata în România, evalueaza starea economiei si respectarea conditiilor impuse în acordul de 
împrumut. 

De când se afla în România, membrii delegatiei s-au întâlnit cu reprezentantii Guvernului, Ministerului de Finante, cu guvernatorul Mugur Isarescu si 
cu liberal democratii, urmând ca în urmatoarele zile sa poarte discutii si cu restul partidelor politice. 

Sursa:http://www.evz.ro/articole/detalii-articol/873868/Adio-bani-de-la-CE--/

31 octombrie 2009

Fara buget, FMI nu ne da bani de salarii si pensii
Suma de 1,5 miliarde de euro este conditionata de bugetul pentru 2010, care nu poate fi avizat din cauza disputelor de pe scena politica. 
România risca sa ramâna fara banii de la Fondul Monetar International (FMI), necesari pentru plata pensiilor si salariilor, daca bugetul pentru 
2010 nu va fi aprobat de parlament pâna pe 10 decembrie. 

 „Conditia ca FMI sa mearga mai departe cu acordarea transelor este ca bugetul pe 2010 sa fie aprobat înainte de ultima sedinta a FMI din acest an, 
programata pentru 14-15 decembrie”, a declarat, pentru EVZ, Mihai Tanasescu, reprezentantul FMI în România, dupa întâlnirile avute, joi, cu premierul 
Boc si liderii PNL si, ieri, cu cei ai PSD. 

România risca sa ramâna fara banii de la Fondul Monetar International (FMI), necesari pentru plata pensiilor si salariilor, daca bugetul pentru 
2010 nu va fi aprobat de parlament pâna pe 10 decembrie. 

„Conditia ca FMI sa mearga mai departe cu acordarea transelor este ca bugetul pe 2010 sa fie aprobat înainte de ultima sedinta a FMI din acest an, 
programata pentru 14-15 decembrie”, a declarat, pentru EVZ, Mihai Tanasescu, reprezentantul FMI în România, dupa întâlnirile avute, joi, cu premierul 
Boc si liderii PNL si, ieri, cu cei ai PSD. 

Reprezentantii Fondului au dat un ultimatum liderilor politici sa lase deoparte disputele si sa ajunga la un acord privind aprobarea bugetului pe 2010. 
„E un test de maturitate politica si partidele ar trebui sa înteleaga acest lucru”, a adaugat Tanasescu, dupa discutiile cu liderii PSD. 
Mesajul a fost înteles si de liderii opozitiei. Mircea Geoana a anuntat ca PSD este dispus sa faciliteze guvernului Boc atingerea obiectivului 
de a aproba bugetul pâna la data-limita. 

Geoana: „Va trebui sa gasim formula juridica potrivita”

Concluzia FMI a fost formulata dupa o serie de întâlniri cu liderii partidelor politice. Reprezentantii institutiei au cerut ca bugetul sa fie aprobat 
chiar de cabinetul Boc. Problema de care se loveste conditia FMI este aceea ca România este condusa de un guvern interimar cu atributii limitate. 

Cabinetul Boc nu poate emite proiecte de legi si are nevoie de o derogare de la parlament. Desi, deocamdata, solutia nu a fost identificata, o varianta 
luata în calcul ar fi ca parlamentul sa dea o lege de abilitare a guvernului interimar sa trimita proiectul de buget. 

Presedintele PSD, Mircea Geoana, a precizat ca „vom da tarii un buget pâna în decembrie. Din punctul nostru de vedere va trebui sa gasim formula 
juridica potrivita astfel încât un proiect de buget pe anul 2010 sa fie aprobat de parlament, în colaborare cu guvernul în exercitiu, 
dincolo de situatia precara în care se afla”. Si vicepresedintele PSD Cristian Diaconescu considera ca „e o problema nationala si ar trebui 
luata în serios de toata lumea”. 

Antonescu: „Am luat act de conditiile FMI”

La rândul sau, liderul PNL Crin Antonescu spune ca si liberalii au luat act de conditiile FMI, într-o întâlnire cu reprezentantii institutiei. 

“Fie într-un timp foarte scurt, pâna spre jumatatea lunii decembrie, se rezolva câteva chestiuni pe care le-au convenit cu fostul guvern si anume un buget, 
care sa aiba deficit de 5,9%, adoptarea legii pensiilor, legii responsabilitatii fiscale, legii unice a salarizarii în acest timp, fie nu ne dau banii si 
revin în ianuarie, dupa ce situatia politica din România se presupune a se aseza”, a declarat pentru EVZ Crin Antonescu. 

El a sustinut ca modalitatea cea mai sigura de a rezolva aceasta situatie este existenta unui guvern care sa aiba dreptul de a trimite 
parlamentului un buget si ca acest lucru se poate realiza prin nominalizarea de catre Traian Basescu a lui Klaus Johannis ca premier. 

Hopul de la Curtea Constitutionala

FMI a cerut, initial, României un proiect de buget prin care sa se angajeze ca deficitul va fi de maximum 5,9%. Sansele ca formula de buget sa 
corespunda cu cerintele din acordul cu FMI - deficit de maximum 5,9%, cu reducerea numarului de agentii guvernamentale - au fost însa diminuate si de 
Curtea Con stitutionala, care a amânat pâna pe 9 decembrie o decizie privind legea privind rationalizarea cheltuielilor publice. 
Potrivit unor surse din cadrul Curtii Constitutionale, termenul ar putea fi însa devansat. 

„Nu prea am mai facut noi asta, dar nimic nu ne opreste. Procedura civila prevede preschimbarea termenului de judecata la cerere”, 
a explicat unul dintre judecatorii Curtii, adaugând ca aceasta initiativa poate veni fie din partea contestatarului initial al legii, adica PNL, 
fie din partea guvernului, a presedintelui Senatului sau a Camerei Deputatilor, carora li s-au solicitat puncte de vedere în acest caz. 

RISCURI MAJORE 

Întârzierea banilor FMI taie salariile si pensiile 

Ana Bâtca 

Românii risca sa plateasca foarte scump incapacitatea statului daca vom rata primirea urmatoarei transe din împrumutul de la Fondul Monetar International 
(FMI). Potrivit reprezentantului României la FMI, Mihai Tanasescu, „transa nu se va da pe promisiuni”. Liderul PDL Theodor Stolojan a declarat, ieri, 
la un post de radio, ca este posibil ca bugetarii si pensionarii sa primeasca salarii si pensii diminuate pentru o perioada relativ scurta, 
în contextul crizei politice si a relatiilor României cu FMI. 

Aceasta posibila solutie nu a fost înca discutata cu ministrul finantelor. Ramâne ca guvernul sa judece si sa ia masuri drastice de reducere a 
cheltuielilor care nu se refera la pensii si salarii sau sa reduca din cheltuielile cu pensiile si salariile, a mai precizat Stolojan. 

În replica, liderul Cartel Alfa, Bogdan Hossu, a spus ca, din punct de vedere legal, salariile si pensii nu pot scadea, iar solutia într-o situatie 
dificila ar putea fi acordarea lor în doua transe. „Nu se pot diminua nici salariile, nici pensiile primite în prezent. În cel mai rau caz poate fi 
acordat acum 75%, de exemplu, si restul mai târziu”, a precizat el. 

Si premierul în exercitiu, Emil Boc, s-a grabit sa-l contrazica pe Stolojan. Potrivit sefului guvernului, salariile si pensiile nu vor scadea, deoarece 
executivul poate asigura banii necesari. 

„Chiar daca este o situatie mai dificila, guvernul va asigura plata salariilor si pensiilor, în lunile noiembrie si decembrie, precum si ulterior, 
pe baza bugetului pentru 2010. Guvernul nu are în vedere reducerea salariilor si pensiilor si nici neplata acestora, deoarece are la dispozitie solutii 
alternative”, a spus Boc. 

Proiect de buget alternativ

Specialistii din Finante lucreaza cu reprezentantii FMI, ai Comisiei Europene si ai Bancii Mondiale la elaborarea unui nou proiect de buget pentru 2010 
care sa nu se bazeze pe reducerea veniturilor datorita comasarii agentiilor si legii unice de salarizare. „Lucram la proiect. Intentionam ca pe miercuri 
sa avem o noua alternativa la bugetul pentru anul viitor”, ne-a declarat Gheorghe Gherghina, secretar de stat la Finante. 

Sursa:http://www.evz.ro/articole/detalii-articol/873976/Fara-buget-FMI-nu-ne-da-bani-de-salarii-si-pensii/

31 octombrie 2009

Basescu: Tratatul de la Lisabona va intra in vigoare pana la sfarsitul anului
Presedintele Traian Basescu a declarat, astazi, la Bruxelles, ca la reuniunea sefilor de stat si de guvern din statele membre ale Uniunii Europene 
s-au întrunit toate conditiile pentru ca pâna la sfârsitul anului Tratatul de la Lisabona sa intre în vigoare, relateaza Agerpres. 

"S-au gasit formulele de compromis care sa dea satisfactie Cehiei, în asa fel încât pâna la sfârsitul anului Tratatul de la Lisabona sa fie în vigoare si 
Comisia Europeana sa fie construita în acord cu Tratatul de la Lisabona, adica o tara un comisar", a spus seful statului. 

Basescu: Nu s-a declansat un proces de retragere a guvernelor UE din strategia de diminuare a efectelor crizei 


Presedintele Traian Basescu a declarat, la încheierea lucrarilor Consiliului European de la Bruxelles, ca nu s-a declansat un proces de retragere a 
guvernelor statelor membre ale Uniunii Europene din strategia de interventie pentru diminuarea efectelor crizei economice. 


În acest sens, el a reamintit declaratia pe care a facut-o la Bucuresti, înainte de plecarea spre Bruxelles, când a evidentiat ca România a încheiat 
un acord pe doi ani cu FMI si cu UE, vizând diminuarea efectelor crizei economice. 

Basescu a adaugat ca România nu-si putea pune problema adoptarii unei strategii potrivit careia Guvernul sa se retraga din politica de stabilizare a 
situatiei economice. 

Pe de alta parte, presedintele a refuzat sa comenteze declaratiile prim-vicepresedintelui PD-L, Theodor Stolojan, privind o eventuala reducere a 
salariilor si pensiilor, precizând ca aceste chestiuni se discuta la Bucuresti si nu la Bruxelles.

Sursa:http://stiri.rol.ro/index.php?option=com_content&task=view&id=468943&Itemid=2

31 octombrie 2009

Geoana: Bugetul anului 2010 va fi votat pana pe 10 decembrie
Legea bugetului pentru anul 2010 trebuie adoptata pâna pe 10 decembrie, când delega?ia Fondului Monetar Interna?ional va realiza o noua 
evaluare a economiei române?ti, potrivit liderului PSD, Mircea Geoana, citat de Evenimentul Zilei. 

Pre?edintele PSD face apel la partidele politice pentru aprobarea bugetului pe 2010 pâna la începutul lui decembrie, relateaza agen?ia de ?tiri. 

"Vom da tarii un buget pâna în decembrie (...) Din punctul nostru de vedere va trebui sa gasim formula juridica potrivita astfel încât un 
proiect de buget pe anul 2010 sa fie aprobat de catre Parlament, în colaborare cu Guvernul în exercitiu, dincolo de situatia precara în care se afla. 
Vreau sa fac un apel catre celelalte partide parlamentare si catre liderii politici aflati în competitie electorala pentru presedintia României 
sa lasam de o parte acest subiect si sa gasim împreuna o solutie care sa permita aprobarea unui buget de catre Parlamentul României cu un deficit de 
5,9% înainte de discutia din boad-ul FMI programata pe 10 decembrie", a declarat presedintele PSD, adaugând ca transa de la FMI este "un subiect de 
prioritate nationala". 

El a spus ca în opinia sa "ar trebui sa avem un buget aprobat pe 2010 cu o saptamâna înainte de aceasta întâlnire pentru a putea crea conditiile pentru 
ca aceasta transa sa fie acordata României la mijlocul lunii decembrie". 

"Sper ca saptamâna viitoare, poate chiar în contextul dezbaterii din Parlament cu privire la propunerea de prim-ministru desemnat, avansat de domnul Basescu,
sa gasim o formula politica si juridica corecta care sa asigure îndeplinirea acestei conditii(a aprobarii bugetului pe 2010, n.r.)", a mai completat Geoana.
?eful delegatiei FMI în România, Jeffrey Franks, a spus, dupa întâlnirea cu presedintele PSD, Mircea Geoana, ca problemele economice ale României nu vor 
putea fi rezolvate de un singur partid, ci de o coalitie politica, scrie NewsIn. 

"Am avut o discutie serioasa cu liderii diferitelor partide, si aceasta a fost o parte din acea discutie seriosa, a fost o întâlnire foarte productiva si 
interesanta  (cu PSD, n.r.) si vom încerca sa continuam discutiile cu alti lideri politici. Problemele cu care se confrunta România nu sunt probleme care 
pot fi rezolvate de un singur partid politic, trebuie rezolvate de un board, o coalitie de forte care sa se asigure ca România are solutii pentru 
problemele economice curente. Daca acest lucru se rezolva, atunci cred ca perspectivele sunt promitatoare pentru viitor", a spus Franks.

Sursa:http://stiri.rol.ro/index.php?option=com_content&task=view&id=468936&Itemid=2

31 octombrie 2009

Ministerul Educatiei a publicat modelele de subiecte pentru bacalaureat
Ministerul Educatiei a facut publice modelele de subiecte pentru bacalaureatul din anul scolar 2009-2010, 
inclusiv pentru probele nou introduse, respectiv cele de verificare a competentelor la limba româna, 
limba moderna si informatica, scrie NewsIn. 

La proba de evaluare a competentelor lingvistice de comunicare orala în limba româna, una dintre variantele de 
subiect prezentate ca model presupune lecturarea unui fragment de 10 rânduri din "Noapte de Sânziene", de Mircea Eliade, 
dupa care candidatul trebuie sa raspunda la urmatoarele întrebari: 1. Ce poti deduce despre autorul textului si 
despre situatia de comunicare? 2. Care este opinia ta despre atentia acordata gesturilor pe care le implica o 
anumita activitate? Sustine, cu argumente, opinia prezentata. 

La proba de evaluare a competentelor digitale, varianta de subiect prezentata include întrebari legate de localizarea 
unui director, utilizarea fisierelor de tip .doc, .xls si .ppt, rolul programelor antivirus si navigarea pe internet. 

Toate modelele de subiecte, care contin structura subiectelor pentru ambele tipuri de probe ale examenului, 
precum si precizari metodologice referitoare la cerinte si la modalitatile de evaluare ale acestora, sunt disponibile pe 
pagina de internet http://subiecte2010.edu.ro.

Sursa: http://stiri.rol.ro/index.php?option=com_content&task=view&id=468950&Itemid=2

31 octombrie 2009

Hossu: Salariile si pensiile nu pot fi diminuate, dar pot fi acordate în doua transe
Presedintele "Cartel Alfa", Bogdan Hossu, a declarat, vineri, pentru MEDIAFAX, ca este imposibil ca salariile si pensiile sa se diminueze, asa cum a apreciat liderul PDL, Theodor Stolojan, si ca, în cel mai rau caz, pot fi acordate în doua transe.
Hossu a spus ca suma de bani primita în prezent de bugetari si pensionari nu poate sa scada, deoarece este imposibil, ilegal.
"Nu se pot diminua nici salariile, nici pensiile primite în prezent. În cel mai rau caz poate fi acordat acum 75 la suta, 
de exemplu, si restul mai târziu", a precizat Hossu.
Liderul "Cartel Alfa" a subliniat ca singura sansa a României este ca noul Guvern sa fie "mai preocupat" de sistemul de colectare a taxelor si impozitelor.
Liderul PDL Theodor Stolojan a declarat, vineri, la Realitatea FM, raspunzând unei întrebari, ca este posibil ca bugetarii si pensionarii 
sa primeasca salarii si pensii diminuate pentru o perioada relativ scurta, în situatia politica actuala si în contextul relatiilor României cu FMI.

Sursa: Mediafax

31 octombrie 2009

La 20 de ani de la Revolutie suntem tot in criza. Dupa cel de-al Doilea Razboi Mondial, economia romaneasca si-a revenit in mai putin de 15 ani
publicat in Interviu pe 30 Octombrie 2009, 14:55 

Recent plecat din cadrul Universitatii Bucuresti, sociologul Catalin Zamfir (foto), doctor in filosofie si membru corespondent al Academiei Romane, 
explica intr-un interviu pentru „Financiarul” care a fost originea conflictului sau cu decanul Facultatii de Sociologie. 
De asemenea, el pune starea actuala a economiei romanesti nu numai pe seama crizei mondiale, ci si pe cea a startului gresit pe care l-a luat in 1990.

„Financiarul”: Domnule Catalin Zamfir, ati demisionat din cadrul Universitatii Bucuresti in urma unei dispute cu decanul Facultatii de Sociologie. 
Ati ramas directorul Institutului de Cercetare a Calitatii Vietii?
Catalin Zamfir: Sunt directorul ICCV si m-am mutat cu conducerea de doctorat, impreuna cu cei mai multi din­tre doctoranzii mei, 
la Universitatea de Vest din Timisoara. 


Intr-o replica, decanul Facultatii de Sociologie, Marian Preda, spu­nea ca nu v-ati depus cererea de a preda dupa varsta de 65 de ani si ca, astfel, 
nu e vorba de demisie in cazul dvs. Cum comentati?
Legea le da dreptul membrilor Acade­miei Romane sa ramana in invatamant pa­na la varsta de 70 de ani. Nici in anii trecuti nu s-a pus o asemenea problema. 
Con­siderand tot ce am facut pentru so­ciologia romaneasca si pentru con­strui­rea Facultatii, ma asteptam ca dl Marian Preda sa ma solicite sa raman in 
Fa­cultate pentru ca aceasta are in conti­nuare nevoie de mine. Vad ca nu. Deci, considerand aceste ratiuni, depunerea demisiei a avut o legitimitate legala
si mo­rala. Am demisionat ca un protest fata de politica dezastruoasa moral si profesional a conducerii facultatii.   


Care este originea conflictului dvs. cu decanul Facultatii de Sociologie?
Pana a fost ales decan, si cu suportul meu, m-am inteles bine cu dl Preda. Chiar in timpul studentiei sale l-am an­gajat ca cercetator la 
Institutul de Cer­cetare a Calitatii Vietii (era absolvent al Institutului Politehnic), l-am adus ca asis­tent la Facultate la Catedra de 
asis­ten­ta sociala. Aici a parcurs rapid toate trep­tele: asis­tent, lector, con­fe­rentiar, pro­fesor. Ca­tedra de asis­ten­­ta sociala 
l-a tri­mis la specializare in Anglia. Eu l-am propus ca prodecan cu care am lucrat opt ani.

Am lucrat foarte bine cu el in aceasta perioada si i-am acordat in­cre­dere si libertate in realizarea functiilor sale. L-am propus ca membru in multe 
comi­sii universitare nationale. Eu i-am fost si conducator la doctorat. Nu cred ca se poa­te plange ca nu l-am sprijinit me­reu. Ba mai mult. 
Atunci cand dosarul de profe­sor a fost respins de Comisia mi­niste­rului, impreuna cu unii colegi din facultate „ne-am pus obrazul” pentru a i se 
aproba pana la urma titlul de pro­fesor. Nu pot sa-mi explic atitudinea agre­siva pe care a avut-o dupa alegerea sa. Nu a fost niciun conflict personal. 
Dar unele lu­cruri au fost. Si, pentru ca ati ridicat aceas­ta problema, ma simt dator sa o explic.

1.Domnul ministru Miclea a produs un ordin cu o lista de 37 de persoane carora li se acorda titlul de conducatori de doctorat, fara respectarea legala: 
prezentarea unui dosar care sa demon­streze respectarea unor criterii de per­formanta mult superioare celor pentru titlul de profesor; votul in consiliul 
Fa­cultatii, votul in Senatul Universitatii si acordul Comisiei ministerului. Un ase­menea gest este unic in istoria siste­mului nostru universitar, 
motiv pentru care aceasta lista abuziva a fost numita de multi „lista rusinii”. Cand am aflat de lista eram inca decan, l-am chemat pe dl Preda si 
i-am spus ca regret ca el este pus intr-o situatie jenanta de dl ministru; si este jenant si pentru facultatea noastra de prestigiu pentru o asemenea 
incal­care abuziva a legalitatii si a traditiei uni­versitare. I-am sugerat sa pregateasca dosarul pentru conducator de doctorat si sa 
parcurga toate fazele. Eu i-am promis ca ii voi acorda tot sprijinul. Am crezut ca va aprecia sprijinul pe care voiam sa i-l dau pentru a rezolva 
cu onoare situatia. Am avut insa impresia ca l-am suparat foarte tare. A refuzat sprijinul promis, cu o motivatie socanta: „Eu stiu ca un 
cadou nu se refuza”. Desigur, pe langa surpriza pe care am avut-o, am fost pus si eu intr-o situatie foarte neplacuta. In „negocierile” cu 
co­legii de la minister, un argument im­portant pentru acceptarea dosarului destul de subtire de profesor a fost ca dl Preda nu solicita 
conducere de doctorat. Cu aceasta precizare, pana la urma, s-a aprobat dosarul de profesor. Am aflat ca acum dl Preda s-a numit el insusi 
direc­torul Scolii doctorale. 
2. Dl Preda a creat o sciziune in facul­tate, cu intimidari ale celor care au alte opinii. Cativa co­legi din alte uni­versitati se plang ca 
dl Pre­da pro­fita de po­zitia pe care o are la ARACIS si ii ame­ninta, presea­za asupra lor. Am aflat cu surpriza ca unii resimt o stare de teama. 
Cat am fost eu decan nu cred ca cineva a resim­tit vreo stare de frica.  
3. A inlocuit climatul de democratie colegiala cu un stil de dictatura birocra­tica. Incalca legile si traditiile dupa propriul sau interes... 
Ce pot sa spun in final? Facultatea nu arata acum asa cum cred eu ca ar tre­bui sa fie o facultate si un climat aca­de­mic. 

Politica blocheaza economia

Cum mai stau romanii cu calitatea vietii? Este mai buna decat anul trecut?
Romanii stau mult mai prost in acest an. Criza economica din Romania este mult mai profunda decat in majoritatea statelor europene. 
Ea se reflecta in cres­terea somajului, in scaderea salariilor, cresterea preturilor. Standardul de viata s-a resimtit masiv in partea a doua a 
anu­lui si nu exista semne de redresare. Dimpotriva, se pare ca in urmatoarele luni ale acestui an si in anul viitor vom asista la o inrautatire a 
conditiilor de viata. 

Presedintele tarii, intr-un moment crucial de criza, in loc sa contribuie la stabilizarea guvernarii, o impinge intr-o criza continua a statului, 
aparent din ambitii pur personale.


Datele de la Institutul National de Statistica arata ca veniturile pe fa­milie au crescut fata de 2008, iar ponderea cheltuielilor a ramas cam 
aceeasi pe capitole. Ba chiar „romanului statistic” ii mai si ra­man niste bani de economisit lu­nar. Si atunci, unde ne-a lovit criza?
Datele INS referitoare la partea a doua a anului vor exprima cu siguranta scade­rea dramatica a standardului de viata.  


Potrivit studiilor europene, oame­nii isi doresc in primul rand o slujba buna ca premisa a unei vieti de calitate, iar romanii nu fac exceptie. 
Ce rol au celelalte alori - educatia, familia, relatiile interumane etc.?
Calitatea vietii nu se reduce la situa­tia economica. Societatea noastra trece printr-o criza profunda. Politicul are un rol decisiv in inducerea confuziei, 
in blocarea functionarii economiei, in func­tionarea tuturor institutiilor. Ne­mul­tu­mirea fata de situatia social-po­litica a tarii tinde sa devina 
un factor negativ tot mai important al deteriorarii calitatii vietii. 

Oamenii sunt ingrijorati de de­clinul economiei si de incer­titudinea fata de pastrarea locurilor de munca si a veniturilor. 
Populatia este nemultumita pana la disperare fata de climatul poli­tic, care a devenit un factor distructiv al starii social-economice a tarii.
Greselile de dupa 1990


Sociologic vorbind, credeti ca o criza economica suprapusa unei perioade electorale ii poate deter­mina pe romani sa iasa din casa si sa mearga la vot? 
Ne intoarcem in anii ‘90, cand participarea la vot atingea cote de 70%-80%?
Ingrijorarea ii va impinge pe mult mai multi la vot. Dar dezamagirea si pasivismul induse de haosul politic ii va tine pe multi acasa. 
Credinta tot mai raspandita ca alegerile vor fi falsificate ii va demotiva pe multi sa mai mearga la vot. Vital ar fi totusi sa mergem tot mai multi 
la vot si sa fim foarte vigilenti pentru a descuraja posibilele tentative de falsificare a votului.


Au trecut 20 de ani de la caderea regimului comunist. Cum vedeti dvs. evolutia societatii romanesti? Unde suntem si unde ar fi trebuit sa fim? 
Dar daca facem o compa­ratie cu celelalte societati din zona, iesite de sub acelasi regim?
Dupa cel de-al Doilea Razboi Mon­dial, economia romaneasca si-a revenit in mai putin de 15 ani. Nu discut de alte aspecte. Un economist a scris o 
carte care de­monstra cu date ca „tranzitia a fost eco­nomic mai distructiva decat razboiul”. 

Dupa 20 de ani, tocmai cand cre­deam ca ne-am revenit economic si in­tram intr-un proces de crestere rapida, ne-a disparut optimismul, 
confrun­tan­du-ne cu o criza profunda. Criza actuala a fost indusa de o criza mondiala, dar s-a cuplat si si-a amplificat efectele cu criza interna. 
Ea a scos in evidenta proble­mele structurale ale economiei roma­nesti: este nesanatoasa si vulnerabila.

Toate tarile europene foste socialiste si-au revenit cu mare greutate. Putem spune ca tranzitia in toate aceste tari si-a atins in principal obiectivele, 
dar cu un cost imens si rezultate mai mult decat modeste. Cu greu putem vorbi de un succes semnificativ. Este clar un succes, dar mediocru. 

Tarile din Est, printre care si Romania, au prezentat rezultatele cele mai modeste: economii fragile si slab capitalizate, industria a cazut rapid si 
s-a dezechilibrat, iar agricultura se afla intr-o stare de degringolada. Sistemul po­litic a intrat intr-o criza profunda, iar justitia este departe de a 
functiona la parametri satisfacatori. Societatea traver­seaza o criza morala profunda. Nein­crederea reciproca a oamenilor, abu­zurile si coruptia 
afecteaza negativ starea de spirit. 


Care este cauza mediocritatii tran­zitiei in tarile noastre? Surprinzator este ca un asemenea proces, de mare am­ploare, a fost obiectul unor analize 
superficiale. Parerea mea este ca trebuie sa cautam cauza principala a rezultatelor modeste ale tranzitiei in strategia care a stat la baza proiectarii 
tranzitiei in tarile europene. In primul rand, imaginea naiva a optiunilor politice care au stat la baza procesului de schimbare: priva­ti­zarea irational 
grabita, realizata irespon­sabil, fara a considera consecintele ne­gative; retragerea statului din dirijarea procesului de schimbare economica; 
credinta ca privatizarea „pe un leu” va duce la relansarea economiei care s-a dovedit complet eronata. 

Efectele au fost mai mult coruptia si prabusirea econo­miei. Privatizarea multor intreprinderi nu a dus la insanatosirea lor, ci la dis­trugerea lor. 
Institutiile internationale care au dirijat procesul tranzitiei nu par a-si asuma partea lor de responsabilitate.

Cred ca singura noastra sansa este sa ne asumam responsabilitatea propriei noastre sorti si sa cutezam ca, in loc de certurile penibile si interminabile, 
sa analizam situatia reala si sa dezbatem directiile de iesire din criza si sa punem bazele unei dezvoltari sanatoase. 

31 octombrie 2009

In primele trei trimestre de criza, salariile functionarilor publici s-au majorat, in medie, cu 34,6%, in sectorul privat - cu maximum 14%
publicat in HR pe 2 Octombrie 2009, 16:49 

Administratia publica, industria de prelucrare a titeiului, industria extractiva, productia de energie termica si 
electrica si intermedierile financiare sunt domeniile in care au avut loc cele mai semnificative majorari salariale 
la noua luni de cand in Romania au inceput sa se simta efectele problemelor economice globale. La polul opus se afla 
informatica si cercetarea si dezvoltarea, transporturile pe apa si sanatatea.

Salariile functionarilor publici au avut cel mai putin de suferit pe timp de cri­za, potrivit calculelor realizate 
de „Fi­nanciarul”, pe baza datelor furnizate de Institutul National de Statistica (INS). Ast­fel, de-a lungul a 
trei trimestre de pro­bleme economice in administratia pu­blica, salariile au avut un avans, in me­die, de 34,6 
puncte procentuale. Venitul mediu net al unui functionar public s-a majorat de la 1.557 de lei la 2.095 de lei in 
intervalul octombrie 2008- iulie 2009, ul­tima luna pana la care au fost dispo­ni­bile date. Chiar daca multi 
angajati din ad­ministratia publica au fost nemul­tumiti de faptul ca, in incercarea de a eco­nomisi cat mai multi 
bani la buget, multe prime si bonusuri nu au mai fost acor­date, functionarii au reusit sa inca­seze mai multi bani. 

Acest lucru nu s-a intamplat insa si in mediul privat, care a resimtit din plin efectele crizei financiare. 
Managerii s-au vazut nevoiti sa nu mai acorde majo­ra­rile salariale promise, sa anuleze sau sa di­minueze primele 
sau bonusurile anga­jatilor, precum si pachetele de beneficii. Specialistii in resurse umane au atras atentia asupra 
faptului ca brandul anga­jatorului conteaza extrem de mult in aceasta perioada din doua perspective. 

Pe de o parte, managerii au incercat sa le explice salariatilor perioada dificila din punct de vedere economic si au 
apelat la intelegerea acestora si pentru a evita plecarea oamenilor din companie. In al doilea rand, pentru cei care 
au di­ficila misiune de a-si cauta un job, sau pen­tru putinii care au curajul sa faca schimbari in cariera pe timp de 
criza, soliditatea companiei conteaza acum mai mult decat salariul oferit. „Can­di­datii vor sa lucreze pentru o firma 
care sa nu se clatine din temelii la primele efec­te ale unei crize economice. Sunt cazuri in care renunta la o crestere 
sala­riala pentru a alege un angajator serios”, a declarat anterior Corina Diaconu, Ma­na­ging Director al 
ABC Human Capital. 

Cele mai mici majorari salariale in sis­temul bugetar au fost in invatamant, de 7,5 puncte procentuale, 
potrivit date­lor publicate de INS. Angajatii din edu­catie castigau 1.387 de lei la inceputul trimestrului IV al 
anului trecut si 1.491 de lei in luna iulie. Pe de alta parte, in sa­natate veniturile din salarii au avut o tendinta 
descrescatoare, castigurile fiind mai mici cu 4,7 puncte procentuale du­pa noua luni de criza economica. 
Anga­jatii din sanatate au un salariu mediu de 1.322 de lei, fata de 1.387 la inceputul crizei. 
Daca aceasta scadere este reac­tua­lizata cu rata inflatiei in intervalul oc­tombrie 2008-iulie 2009, de 4,7% 
atunci salariile personalului din Sanatate s-au diminuat in termeni reali cu 9,4%. 

In acelasi timp, in primele opt luni ale anului cheltuielile cu personalul s-au inscris pe o panta ascendenta, 
potrivit datelor centralizate de Ministerul Finan­telor Publice (MFP). Astfel, daca la finalul lunii ianuarie 
cheltuielile cu personalul erau de 3,66 miliarde de lei, la finalul lunii iulie acestea ajunsesera la 29,3 miliarde de lei,
 pentru ca, o luna mai tarziu, sa ajunga la 32,67 miliarde de lei, se arata in executia bugetului general consolidat. 

Raportat la Produsul Intern Brut (PIB), acest tip de cheltuieli a fost de 0,6% din PIB in ianuarie. Peste sapte luni, 
cheltuielile de personal erau 5,5% din PIB, iar in august au mai avansat un procent, pana la 6,6% din PIB, se arata 
in datele MFP. In ceea ce priveste venitu­rile, acestea au scazut cu 6,6% fata de aceeasi perioada a anului trecut, 
ajun­gand la 103,3 miliarde de lei. Pe de alta parte, cheltuielile in primele opt luni au fost de 125,6 miliarde de lei, 
in crestere cu 8,3% raportat la aceeasi perioada a anu­lui trecut. 

Industria de prelucrare a titeiului a inregistrat al doilea cel mai mare avans al veniturilor salariale in ultimele 
trei trimestre, potrivit calculelor realizate pe baza cifrelor INS. Salariul mediu din sector a urcat de la 2.321 la 2.955 
de lei, echivalentul unui avans de 27,3 puncte procentuale. Industria extractiva si pro­ductia de energie electrica, 
termica, gaze si apa completeaza topul domeniilor cu cele mai semnificative majorari salariale pe timp de criza. 

Astfel, in industria ex­trac­tiva salariul mediu a urcat de la apro­ximativ 2.071 de lei in octombrie la a­proape 2.500 
de lei in iulie, raportand un avans de 19 puncte procentuale. In domeniul energetic, cresterea salariului mediu a fost 
de 18,8 puncte procentuale, castigurile urcand de la aproximativ 2.200 de lei la 2.600 de lei timp de noua luni. 

Avans de 14% in intermedieri financiare si asigurari

Si angajatii din intermedieri fi­nan­ciare, asigurare, reasigurare si fon­duri private de pensii s-au bucurat de 
cas­ti­guri mai mari, cu aproximativ 14 puncte procentuale. Astfel, in inter­me­dieri fi­nan­ciare, daca in octombrie 
2008 sala­riul mediu era de 2.935 de lei, in iu­lie acesta a urcat la 3.351 de lei. Situatia este similara si in asigurari 
si fonduri de pen­sii, unde salariul mediu a ajuns de la 2.067 de lei la aproape 2.400 de lei.   
           
De majorari salariale au beneficiat si cei care isi desfasoara activitatea in sectorul fabricarii produselor din tutun, care au unele dintre cele 
mai ridicate salarii me­dii, alaturi de asigurari financiare si asi­gurari. In acest sector, cresterea salariala a fost de 9,2 puncte procentuale, 
salariul mediu ajugand la aproape 2.700 de lei, fata de 2.400 de lei la inceputul crizei. 

Comertul cu ridicata si cu amanun­tul este alt domeniu in care s-au inre­gistrat majorari salariale, insa nivelul aces­tora a fost redus, raportat 
la alte do­menii. Astfel, salariul mediu a crescut cu 3,9 puncte procentuale in primele trei trimestre de criza economica. In octom­brie, 
salariul mediu era de 1.077 de lei, iar in iulie, 1.119 de lei. 
                        
Activitatile din acest sector au fost puternic influ­entate de scaderea consu­mului, chiar cu pana la 20% in retail, po­trivit unor esti­mari ale 
companiilor de consultanta. Lu­and in calcul si rata in­flatiei in perioada men­tio­nata, rezulta ca persoanele anga­jate in comert au casti­gat cu 0,8% 
mai putin.

30 octombrie 2009

Comunicat FSLI

30 octombrie 2009

Proiect multilateral Comenius, la scoala ,,Liviu Rebreanu” Mioveni
Incepand cu august 2009, scoala cu clasele I-VIII „Liviu Rebreanu” Mioveni este implicata in proiectul european multilateral Comenius, intitulat ,,If you want to see the beauty of the world, first you have to find it in yourself” („Daca vrei sa vezi frumusetea lumii, trebuie sa o gasesti mai intai in tine insuti”), in parteneriat cu scoli din Polonia, Italia, Malta, si Lituania. Proiectul este realizat cu sprijinul financiar al Comisiei Europene, in cadrul Programului Sectorial Comenius al Programului de invatare pe tot Parcursul Vietii, scoala de la Mioveni beneficiind de un grant de 24.000 de euro pentru realizarea activitatilor propuse in proiect. Scopul evenimentelor pregatite de elevii (piese de teatru, scenete, concursuri de cantece si desene, expozitii de fotografii, spectacole artistice, prezentari creatii literare, actiuni de caritate) este atragerea atentiei opiniei publice asupra unor probleme sociale, avand ca tinta ajutarea persoanelor in varsta si a copiilor bolnavi, saraci sau orfani. In perioada 14 – 18 octombrie 2009, patru membri ai echipei de proiect (profesor Ana Tudor - coordonator proiect, profesor Mariana Radulescu, institutor Lidia Costache si institutor Sabina Filfanescu) s-au deplasat in Polonia, la Kielce, pentru realizarea primei vizite transnationale. Pe 5 noiembrie, la Centrul Cultural Mioveni, va avea loc o intalnire cu membrii comunitatii locale, pentru diseminarea informatiilor din proiect.

30 octombrie 2009

Legile pe care guvernul Boc si-a asumat raspunderea, amânate de CCR
Curtea Constitutionala a României (CCR) a amânat, ieri, pentru 9 decembrie, dupa alegeri, discutiile asupra sesizarilor privind legea educatiei, 
legea salarizarii unice si legea privind reorganizarea unor institutii si autoritati publice, pe care guvernul Boc si-a asumat raspunderea în septembrie. 

Potrivit NewsIn, Curtea a decis amânarea, având în vedere complexitatea problemelor juridice care fac obiectul examinarii si care necesita o analiza 
deosebit de atenta, informeaza CCR.

Reprezentantii opozitiei au anuntat, pe 23 septembrie, ca au atacat legea educatiei la CCR. Deputatul PNL Ciprian Dobre a facut o trecere în revista a 
principalelor aspecte de neconstitutionalitate sesizate de liberali. „La cumulul pensiei cu salariul este o discriminare fantastica datorita faptului ca, 
daca lucrezi în mediul privat, poti sa pastrezi pensia, daca lucrezi la bugetul de stat, nu poti sa pastrezi pensia. Deja Cehia a fost obligata de CEDO 
sa renunte la aceasta prevedere“, a aratat, printre altele, Ciprian Dobre. 

La rândul sau, Eugen Nicolaescu a facut referire si la articolul 41 din Constitutie privind libertatea absoluta a dreptului la munca, ce ar fi încalcat 
de legea Guvernului care obliga cetateanul sa-si ia 10 zile de concediu fara plata, limitându-se, astfel, dreptul la munca si la venituri normale 
câstigate din munca.

De asemenea, liberalii au acuzat încalcarea articolului 114, considerând un abuz angajarea raspunderii în aceeasi zi pe trei proiecte.

O alta prevedere constitutionala care ar fi încalcata de legea salarizarii unice, potrivit liberalilor, este cea referitoare la restrângerea 
exercitiului unor drepturi sau al unor libertati pentru ca, prin art. 30, alin (7) din lege, orele suplimentare nu sunt prevazute pentru anul 2010. (CA)

30 octombrie 2009

Buget prea mic pentru educatia nevazatorilor
Scoala a-nceput la jumatatea lunii septembrie, dar sase elevi din judetul Dolj nu au ajuns pâna acum la ore. Copiii stau acasa în continuare, 
pentru ca legile si deciziile locale le sunt potrivnice. "Am facut ceva eforturi sa aducem copiii la scoala si anul acesta. Telefoane, 
demersuri, insistente, atât la familii, cât si la autoritatile locale care nu eliberasera înca certificatele de orientare scolara în prima zi de scoala. 

Facem acelasi lucru în fiecare an, dar de anul trecut s-a agravat situatia", explica Valeria Chiliment, director adjunct al institutiei de învatamânt 
special. Scoala are în total 140 de elevi, aproape 60 dintre ei nefiind din Bucuresti. Acestia au nevoie de cazare si masa, a caror finantare 
nu se mai stie exact de la ce buget se face. "Consiliul Judetean Dolj ne-a comunicat ca elevii vor fi trimisi la scoala similara din Buzau, 
unde costurile de cazare si masa sunt suportate de consiliul local de acolo. Dar parintii nu vor sa schimbe scoala, pentru a nu-i afecta pe copii", 
mai spune directoarea. 

Exista unele neconcordante între art. 16 si 17 din Legea nr. 448/2006 si art. 33 din HG 268/2007, pentru Normele metodologice de aplicare a prevederilor 
Legii nr. 448/2006 privind protectia si promovarea drepturilor persoanelor cu handicap. 


Precedente Rezolvate
Consiliul local al Sectorului 2 al Capitalei a hotarât înca de anul trecut sa nu mai finanteze cazarea si masa elevilor din alte judete care vin sa învete 
la Scoala pentru Deficienti de Vedere nr. 3, DGASPC Sector 2 asteptând banii de la judetele din care provin copiii. În 2008, problema elevilor din tara 
s-a rezolvat prin revenirea asupra deciziei initiale a consiliului local, dupa ce Fundatia Dan Voiculescu s-a oferit sa le asigure micutilor câte 
100 de pachete cu mâncare calda pe zi, cantina fiind închisa. 

Centrul de zi "Neghinita" si-a reprimit atunci copiii dupa o saptamâna de "vacanta fortata", de la începutul anului scolar, iar cantina le-a asigurat 
în continuare mesele zilnice. Anul acesta, toate judetele s-au conformat, mai putin Doljul, care nu a vrut sa plateasca din bugetul local pentru 
copiii cu deficiente de vedere, care vor fi tinuti departe de scoala speciala din Bucuresti, unde s-au obisnuit.

30 octombrie 2009

Mii de elevi nu mai primesc „bani de liceu”
Câteva mii de elevi din toata tara nu se vor regasi pe lista cu beneficiari ai programului national de protectie sociala „Bani de liceu”, 
pe care Ministerul Educatiei o va afisa astazi, din cauza micsorarii plafonului privind venitul pe membru de familie, de la 200 la 150 de lei.

„Ne-ar fi prins bine banii”

La sediul Inspectoratului Scolar Judetan (ISJ) Iasi au fost depuse peste 8.000 de cereri 
ale elevilor care spera sa beneficieze de cei 180 de lei pe luna oferiti de stat. Practic, 26,65% dintre cei 30.111 liceenii din judet 
au nevoie de sprjin financiar 
pentru a-si continua studiile. „Numarul cererilor pentru «Banii de liceu» a scazut fata de anul trecut, când au fost 9.298 de astfel de solicitari. 
Scaderea e cauzata de modificarea normelor metodologice”, a declarat Sabina Manea, purtatorul de cuvânt al ISJ Iasi. 

„Din pacate, acum nu ne mai încadram sa ia fata bursa. Nu am mai putut sa-i fac dosar pentru banii de liceu pentru ca brutul meu e mai mare de 600 de lei. 
Eu sunt singura care aduce bani în casa, sotul e casnic, mai avem o fata la facultate. O ducem greu, ne-ar fi prins bine banii de liceu, 
dar nu mai suntem eligibili. Ministerul vrea sa faca economii”, reclama Adriana V., din comuna ieseana Miroslava. 

„Am depasit cu 10 lei venitul pe cap de familie”

Anul trecut, 3.200 de elevi prahoveni au primit bani de liceu. Anul acesta, vor fi doar jumatate. „Banii erau cheltuiti de parinti pe rechizitele 
scolare si pe alimentele cu care îi trimiteau pe copii la scoala”, spune Cristina Bucurica, directorul adjunct al Gru pului Scolar „Toma Socolescu” 
din Ploiesti.

„Am depasit venitul pe mebru de familie cu 10 lei si am ramas fara bursa. Nu stiu ce ne vom face fara ajutorul 
de la stat”, se plânge Elena Jipa, mama unui elev de la un alt grupul scolar. „Chiar daca a scazut plafonul, foarte multi parinti sunt someri, 
asa ca nu cred ca vor fi mai putini elevi anul acesta înscrisi în programul bani de liceu”, a declarat Aurel Graur, purtatorul de cuvânt al institutiei. 

Numarul solicitantilor de „bani de liceu” a scazut în Timis cu 40%, respectiv cu 1.300 de elevi. În judetul Bacau vor fi cu 1.135 mai putini, 
în Hunedoara - cu 510, în Covasna - cu 400 si în Alba - cu 500. 

CONDITII MAI ASPRE 

Familiile mai sarace, favorizate

Reprezentantii Ministerului Educatiei considera ca numarul bursierilor va ramâne constant. „Nu cred ca scaderea cuantumului venitului pe cap de familie 
cu 50 de lei va duce la o miscorare a numarului de beneficiari. Populatia României nu este mai putin saraca decât anul trecut, iar diferenta nu e esentiala”,
 spun surse din minister. Propunerea de modificare a fost facuta de minister în primavara si s-a aprobat în septembrie. Rezultatele finale, 
dupa solutionarea contestatiilor, vor fi publicate între 2 si 6 noiembrie.

23 octombrie 2009

Fostul ministru Andronescu a neglijat sa semneze la timp ordinul de premiere a cadrelor didactice
Distinctia „Gh.Lazar” insemna o recunoastere financiara de aproape 800 de lei.

„Secretarul de stat în Ministerul Educatiei Oana Badea a notificat inspectoratele scolare judetene ca, din cauza nerespectarii de catre 
fostul ministru Ecaterina Andronescu a calendarului privind premierea cadrelor didactice performante din învatamântul preuniversitar,
 MECI nu poate emite, în luna octombrie, ordinul privind acordarea de distinctii personalului didactic îndreptatit sa le primeasca”, 
se arata intr-un comunicat oficial. Peste 200 de cadre didactice urmau sa primeasca distinctia „Gheorghe Lazar”, clasele I, II sau III,
 in functie de performantele obtinute la clasa. „Toata vina o poarta fostul ministru Ecaterina Andronescu. Nu cred ca a fost rea-credinta, 
insa pur si simplu a uitat fiindca toata ziua era la televizor, nu scapa nici o emisiune la care sa nu se prezinte. 
A fost mai mult preocupata de treburile politice decat de cele ale invatamantului. Acum trebuie sa plateasca”, 
ne-a declarat Gheorghe Radulescu, presedintele executiv al Agentiei de Evaluare si Asigurare a Calitatii in Invatamantul Preuniversitar. 
Distinctia „Gheorghe Lazar” era insotita de o prima in bani, aproape cat salariul net al unui profesor debutant: intre 600 si 800 de lei. 
Astfel, pentru clasa I a distinctiei se calcula 20% din suma salariilor de baza primite in ultimele 12 luni, pentru clasa a II-a 15%, 
iar pentru clasa a III-a 10%.

Ordinul a fost semnat dupa o luna jumatate
În acelasi document, sunt prezentati pasii pe care MECI i-a întreprins, pâna la data de 1 octombrie 2009,  în vederea acordarii distinctiilor 
„Gheorghe Lazar”: «Ministerul Educatiei a solicitat si inspectoratele scolare judetene au trimis, în termen, lista cadrelor didactice care au obtinut, 
în urma evaluarii, validarea Consiliului de administratie al ISJ; în data de 09.06.2009, Directia Acreditarea, Evaluarea si Performanta în 
Cariera Didactica a solicitat tuturor ISJ-urilor confirmarea existentei fondurilor pentru plata premiilor aferente distinctiilor; 
doar trei judete au confirmat posibilitatea acordarii distinctiilor „Gheorghe Lazar”: Covasna (5 distinctii), Prahova (40 distinctii) si 
Bucuresti (115 distinctii)». În urma centralizarii situatiilor, a fost întocmit ordinul de ministru si depus la Cabinetul ministrului 
Ecaterina Andronescu, în asa fel încât acesta sa poata fi semnat pâna la data de 15 iunie 2009. “Abia în data de 30 septembrie 2009, 
fostul ministru Ecaterina Andronescu a semnat ordinul privind acordarea de distinctii si premii personalului didactic din învatamântul 
preuniversitar de stat, depasind cu mult termenul prevazute de legislatia în vigoare», se mentioneaza in comunicat.
Intoarcere la prima pagina